Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.


 
IndeksIndeks  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Mikrofon? Programmer og dubbe i?

Go down 
+7
Sou1forged
JKchan
SwedishKuriboh
Frozen Death Knight
SebastianMRM
Musse
Hikeni
11 posters
AvInnlegg
Hikeni

Hikeni


Antall Innlegg : 22
Join date : 09.10.2012

Mikrofon? Programmer og dubbe i? Empty
PosteTema: Mikrofon? Programmer og dubbe i?   Mikrofon? Programmer og dubbe i? EmptyOns Okt 10, 2012 10:37 pm

Så. Da kommer det spørsmålet som ofte kommer først på slike forum. Hvilken mikrofon er det folk bruker? Hva er det dere tar opp i av programer og hva mixer dere i?

Selv bruker jeg (og de fleste i PolyStudio) en Blue Snowball og har brukt den i nærmere et år nå. Er kjempefornøyd. Tar opp i og mixer med Garageband (standardprogram på mac) og lager videoene mine i Final Cut eller Adobe Premiere. Føler egentlig jeg har funnet en veldig god og effektiv måte og dubbe på. Så, hva er deres måte? Smile
Til Toppen Go down
Musse




Antall Innlegg : 93
Join date : 09.10.2012

Mikrofon? Programmer og dubbe i? Empty
PosteTema: Re: Mikrofon? Programmer og dubbe i?   Mikrofon? Programmer og dubbe i? EmptyOns Okt 10, 2012 11:40 pm

Nästan precis som jag då. Very Happy

Jag använder en Blue Yeti mikrofon och Audacity, Adobe Soundbooth eller Garage Band för inspelning och mixning. När det gäller videoredigering så använder jag Final Cut Pro, Adobe After Effects (och ibland Adobe Premiere). Det fungerar bra för mig, men jag tar gärna emot tips.

EDIT: Låt oss inte förvandla detta till en Mac vs. PC-tråd.


Sist endret av Berethead den Tir Okt 30, 2012 11:57 pm, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Hikeni

Hikeni


Antall Innlegg : 22
Join date : 09.10.2012

Mikrofon? Programmer og dubbe i? Empty
PosteTema: Re: Mikrofon? Programmer og dubbe i?   Mikrofon? Programmer og dubbe i? EmptyTor Okt 11, 2012 1:57 am

Hehehei! Kult! Cool Virker som det er den beste (og mest vanlige) metoden for folk med mac. Da er du en av de første jeg har møtt på som også bruker Final Cut til fandubbing. Dobbeltkult! tongue
Til Toppen Go down
SebastianMRM

SebastianMRM


Antall Innlegg : 22
Join date : 09.10.2012
Age : 32
Bosted : Örbyhus

Mikrofon? Programmer og dubbe i? Empty
PosteTema: Re: Mikrofon? Programmer og dubbe i?   Mikrofon? Programmer og dubbe i? EmptyTor Okt 11, 2012 1:40 pm

Mac användare alltså Razz

Själv jobbar jag på en PC.
Har en ADK A51e kondensatormick som jag kopplar till ett Behringer Xenyx 802 mixerbord, som är inkopplat i ett Mbox-2 externt ljudkort Smile

Programvara för ljudinspelning är Pro tools 8le. Ljudredigering är samma program, men även i Audition.
Redigering för parodier och fandubs sköter jag i Sony vegas 10 ^^

Om jag gör musik till någon film, vilket inte är så ofta, så använder jag Fruity loops för midi redigering, och Pro tools för inspelande av olika instrument.
Til Toppen Go down
Frozen Death Knight




Antall Innlegg : 11
Join date : 26.10.2012

Mikrofon? Programmer og dubbe i? Empty
PosteTema: Re: Mikrofon? Programmer og dubbe i?   Mikrofon? Programmer og dubbe i? EmptyLør Okt 27, 2012 9:35 am

Är en PC användare, i alla fall. =P

Som hårdvara använder jag en Shure SM7B dynamisk mikrofon, ett Avid MBox Mini 3 ljudkort, och AKG K240MkII hörlurar. Har även en Samson C01U kondenser mikrofon, men den har jag lagt på hyllan sedan jag köpte min nya mikrofon och ljudkort förra året.

Min programvara är Adobe Audition där jag både spelar in och mixar. Har även ett program kallat iZotope RX som jag ibland använder för att ta bort bakgrunds ljud och även reparera vissa ljud klipp jag använder.
Til Toppen Go down
SwedishKuriboh

SwedishKuriboh


Antall Innlegg : 89
Join date : 09.10.2012
Age : 34
Bosted : Sandarne

Mikrofon? Programmer og dubbe i? Empty
PosteTema: Re: Mikrofon? Programmer og dubbe i?   Mikrofon? Programmer og dubbe i? EmptyLør Okt 27, 2012 10:45 am

Jag kör PC jag med! ^^

Min mikrofon är en Supreme PMU1 USB skrivbordsmick, och inspelningsprogrammet jag använder är förstås goa gamla Audacity! ^^
Til Toppen Go down
https://www.youtube.com/user/SwedishKuriboh
JKchan

JKchan


Antall Innlegg : 18
Join date : 09.10.2012
Age : 31

Mikrofon? Programmer og dubbe i? Empty
PosteTema: Re: Mikrofon? Programmer og dubbe i?   Mikrofon? Programmer og dubbe i? EmptyTir Okt 30, 2012 9:14 pm

Använder en Samson C03U USB mic, och spelar in/redigerar med Audacity. Vad det gäller video redigering så använder jag Sony Vegas 11.

Och även jag använder en PC. Smile
Til Toppen Go down
https://www.youtube.com/user/Jkchan
Sou1forged




Antall Innlegg : 13
Join date : 02.01.2013

Mikrofon? Programmer og dubbe i? Empty
PosteTema: Re: Mikrofon? Programmer og dubbe i?   Mikrofon? Programmer og dubbe i? EmptyOns Jan 02, 2013 2:27 pm

Kör men en t.bone SC450 kondensatormikrofon. Inte det bästa precis, men den gör sitt jobb och är en bra och billig mikrofon för nybörjare.

Ljudredigering gör jag i Audacity och Magix Samplitude.
Videoredigering gör jag helst med skriptbaserade AviSynth. Det är krångligt, men också gratis, och jag får det exakt som jag vill ha det. Har jag bråttom fuskar jag och använder Windows Movie Maker för att klippa ihop allting.
Til Toppen Go down
Twistermon

Twistermon


Antall Innlegg : 32
Join date : 12.01.2013
Age : 36
Bosted : Sverige

Mikrofon? Programmer og dubbe i? Empty
PosteTema: Min nuvarande inspelninsuteustning   Mikrofon? Programmer og dubbe i? EmptyTir Jan 15, 2013 1:04 am

Jag använder ett headset av Steelseries kvalité plus att jag ibland aktiverar brusreducering på min dator (dock blir det konstigt ljud vid långa toner i t.ex. sånger).
För inspelning av röster och dubbningar använder jag Magix Music Maker 2005 Deluxe. Jag vet, den är rätt gammal men den har varit med mig i flera produktioner av videos och rösteffekter (Men efter en jämförelse med det och Audacity så föredrar jag Audacity för röstinspelning). Jag använder Pinnacle Studio också men bara om det skulle bli nödvändigt någon gång.
Til Toppen Go down
https://www.youtube.com/user/Twistermon
Musse




Antall Innlegg : 93
Join date : 09.10.2012

Mikrofon? Programmer og dubbe i? Empty
PosteTema: Re: Mikrofon? Programmer og dubbe i?   Mikrofon? Programmer og dubbe i? EmptyMan Jan 20, 2014 7:53 pm

Dags för en uppdatering, kanske? Jag har kvar min Blue Yeti mikrofon, men nu använder jag Adobe Premiere fullt ut. Delvis för att jag valde att investera i en PC, men också för dess inbyggda stöd för After Effects och Audition. Har dessutom bytt ut Audacity och Soundbooth mot just Audition. Min studio är förnuvarande min bil (varav den växlande ljudkvalitén i mina senaste videos), men det ska det snart bli ändring på.
Til Toppen Go down
TruEchoo

TruEchoo


Antall Innlegg : 34
Join date : 28.10.2012
Age : 31
Bosted : Åstorp, Skåne

Mikrofon? Programmer og dubbe i? Empty
PosteTema: Re: Mikrofon? Programmer og dubbe i?   Mikrofon? Programmer og dubbe i? EmptyTor Jan 23, 2014 5:41 pm

Min mikrofon har typ snart kollapsat helt så därför använder jag just nu mitt headsett som mic:P
Program jag använder för inspelning är Audacity och goldwave och jag använder Sony Vegas Pro 12 som redigeringsprogram Smile
Til Toppen Go down
https://www.youtube.com/user/1TruEcho
polkagrisar

polkagrisar


Antall Innlegg : 32
Join date : 09.10.2012
Age : 30
Bosted : Halland

Mikrofon? Programmer og dubbe i? Empty
PosteTema: Re: Mikrofon? Programmer og dubbe i?   Mikrofon? Programmer og dubbe i? EmptyTor Jan 23, 2014 7:02 pm

Jag har en Blue Yeti mikrofon med ett K&M popfilter, och använder till 100% Hörlurar. (kör aldrig högtalare till nåt).
Har Audacity för att spela in och edita ljudklipp och Adobe Premiere Pro för all video editing.
Til Toppen Go down
https://www.youtube.com/user/polkagrisar
MushyPlushie

MushyPlushie


Antall Innlegg : 7
Join date : 13.10.2014

Mikrofon? Programmer og dubbe i? Empty
PosteTema: Re: Mikrofon? Programmer og dubbe i?   Mikrofon? Programmer og dubbe i? EmptyFre Mai 15, 2015 8:49 pm

Har uppdaterat en del sen jag skrev mitt förra inlägg. Nu redigerar jag exklusivt på PC i Adobe Premiere och After Effects, med Audition för inspelning och mixning. Använder en TSM MT103 mikrofon och AKG Y50 hörlurar, som är kopplade till en Xenyx Q802 USB mixer. Har även ett popfilter och reflektionsskydd (som dessvärre inte hjälper så värst mycket här hemma) på mikrofonstativet.

UPDATE 2018: Jag växlar mellan Mac och PC, men det är fortfarande Adobe som gäller. TSM MT103 används flitigt vid voice over-projekt för dess stormembranskaraktär, men för dubbning blir det huvudsakligen CM25 som följde med min Focusrite Scarlett 2i2. De hängs upp i ett shockmount med popfilter. Vid inspelning kör jag Focusrite hörlurar med neutralt ljud, men vid redigering blir det AKG Y50. Reflektionsskyddet kompletteras av ljudabsorbenter på väggarna.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Mikrofon? Programmer og dubbe i? Empty
PosteTema: Re: Mikrofon? Programmer og dubbe i?   Mikrofon? Programmer og dubbe i? Empty

Til Toppen Go down
 
Mikrofon? Programmer og dubbe i?
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
 :: Spørsmål og Info :: Spørsmål om Teknikk-
Gå Til: